چرا وردپرس رایگان است؟

چرا وردپرس رایگان است؟

اغلب افرادی که به تازگی با وردپرس آشنا شده اند. هزینه استفاده از آن را می خواهند بدانند و وقتی با پاسخ رایگان بودن وردپرس مواجه می شوند کمی سردرگم اند و میگویند ابزار و نرم افزاری که بسیار کاربردی است چه علتی باعث می شود رایگان باشد و یا در آمد آن از کجاست؟! بنابراین تصمیم گرفتیم مقاله ای در این زمینه برای این سری افراد تدارک ببینیم. تا انتها همراه ما باشید.

در اصل وردپرس نرم افزار Open Sourceی (متن باز) است که اجازه تغیر و اصلاح و توزیع آن برای همه آزاد است.

چرا وردپرس رایگان است؟

اگر شما نیز بر این باورید در صورتی که وردپرس به فروش گذاشته میشد درآمد بالایی کسب می کرد باید بگوییم حدستان درست است. وردپرس با ارائه خدمات عالی توانسته مخاطبان زیادی را از جای جای دنیا به دست بیاورد. و اگر قصد فروش داشت به درآمد میلیون دلاری می رسید.

تنها نکته ای که به آن توجه نکرده اید مساله اوپن سورس بودن آن است. وردپرس هزاران توسعه دهنده دارد و به تنهایی مالک و یا شرکتی این نرم افزار را تهیه نکرده است. البته این بدان معنا نیست که تیم توسعه دهنده ای برای مدیریت پروژه وجود ندارد.

پشت پرده open source شدن نرم افزارها

از دهه 70 میلادی افراد زیادی از دانشگاهی ها همه را به اشتراک گذاری دانش دعوت می کردند. به همین منظور از 1983 پروژه GNU در MIT آمریکا آغاز شد. هدف اصلی پایه ریزی جنبشی برای ارائه نرم افزار رایگان است. استالمن نیز کسی بود که لایسنس عمومی GPL را تهیه کرد تا در کنار نرم افزارهای رایگان برای استفاده کنندگان ارسال گردد.

دقیقا همین لایسنس به شما اجازه تغیر، استفاده و اشتراک گذاری را می دهد. علاوه بر آن بخش دیگری بر مبنای حاشیه سود نیز مورد بحث است. برای وردپرس نیز چنین مساله ای وارد است. برای انتشار آن هزینه بالایی صرف نمی شود بنابراین حاشیه سود بالایی را دربر می گیرد. بر طبق این لایسنس از ثروتمند شدن های ناگهانی و راکد ماندن دانش مقابله می شود. تا به امروز شرکت های تولیدی نرم افزاری زیادی دیده شده که خودشان با ابزارهای رایگان نرم افزاری قفل ارائه می دهند. در نتیجه توانسته با صرف هزینه کم ثروتمند شوند.

لایسنس GPL نسبت به تغیرات که داشته امروزه با 4 نوع آزادی تقسیم می شود که بر اساس آن اجازه فعالیت دارید. این آزادی ها شامل موارد زیر است:

  • آزادی صفر: نرم افزار را می توانید با هر هدفی استفاده کنید و منع نمی شوید.
  • آزادی یک: در صورت نیاز سورس کد را می توانید تغیر دهید.
  • آزادی دو: بدون محدودیت آزاد به توزیع کپی های نرم افزار هستید.
  • آزادی سه: اجازه تغیر و ایجاد نسخه جدید را دارید و می توانید آن را برای دیگران ارسال کنید.

با انتشار نرم افزار به صورت رایگان تحت نظر GPL هیچ حساسیتی بر روی علامت تجاری از بین نرفته است. علاوه بر محدودیت ها و آزادی های موجود نام برده شده برای کپی برداری، در نظر داشته باشید GPL می خواهد سایت خود را با نام دامنه wordpress ثبت نکنید. چراکه تمایزی بین سایت رسمی و دیگر سایت ها ایجاد شود.

محتوای منتشر شده در وردپرس نیز زیر نظر GPL است؟

شاید با مطالعه بخش قبل تصور کنید که محتوای منتشر شده در وردپرس از مجموعه GPL قرار می گیرد. پاسخ خیر است. هر محتوا و هر تغیراتی که در سایت دارید را خود صاحب سایت تعیین می کند. تنها در صورتی شرایط و قوانین کپی سایت شما متفاوت و تحت تاثیر لایسنس GPL است که مطالب نوشته شده در زمینه افزونه و قالب های وردپرسی باشد.

کسب درآمد توسعه دهندگان وردپرس از کجاست؟

فروش کد نرم افزار وردپرس تنها راه کسب درآمد نیست و با ارائه آنها به طور رایگان تازه راه های زیادی برای کسب درآمد توسعه دهندگان به وجود می آید. در زیر به چند نمونه اشاره خواهیم کرد:

  • هر کسی که با وردپرس کار می کند نشان دهنده ماهر بودن آنها نیست. در چنین مواقعی به توسعه دهندگان پیشنهادات خاص سفارشی دارند که با پرداخت پول از طرف مشتری، میتواند شروع به آماده سازی اپلیکیشن و نرم افزار کنند. از طرف دیگر امکان دارد مهارت کافی برای تولیدات و توسعه از طرف مشتری وجود داشته باشد اما زمان کم و یا نداشتن زمان کافی آنها را محدود کرده است.
  • توسعه دهندگان می توانند با تولید قالب ها و پلاگین های وردپرسی کسب درآمد کنند. حتی در این مورد نیز می توانند نسخه اول را به طور رایگان برای عموم قابل دانلود قرار دهند اما برای نسخه های بعدی و یا امکانات خاص موجود در آنها را با پرداخت هزینه فعال سازی آغاز شود.

کسب درآمدهای میلیون دلاری با وردپرس رایگان

  • Yoast یکی از شرکت هایی است که با توسعه پلاگینی با همین نام توانسته 5 میلیون بار دانلود و بر روی سایت ها فعال باشد. این بدان معنی است که درآمد خوبی تا به امروز داشته و جزو کسب و کارهای موفق محسوب می شود.
  • Awesome Motive از جمله شرکت هایی است که درامد بالایی با توسعه افزونه های متعدد توانسته بدست آورد. از جمله تولیدات معروف این شرکت میتوان به WPForm و WPBeginner اشاره کرد.
  • WPEngine سال ها به عنوان شرکتی که خدمات میزبانی هاست وردپرس انجام می داد کسب درآمد بالایی داشت اما به مرور فعالیت خود را گسترده تر کرد و استادیوای برای توسعه قالب تدارک دید و امروز نیز در این زمینه فعالیت دارد.
  • ElementThemes فعالیت اصلی این شرکت در تولید افزونه های صفحه ساز است. از آنجایی که افزونه هایی با این سبک خواهان مختص خود را دارند، توانست به راحتی جزو شرکت های پردرآمد تبدیل شود.

نمونه های مختلفی همانند این شرکت ها در تعداد زیادی وجود دارند و از زمان شروع فعالیت خود تا به امروز تلاش های فراوانی کرده اند. بنابراین رایگان بودن خود وردپرس نه تنها هیچ تاثیر منفی نداشته بلکه هر توسعه دهنده ای با کمترین امکانات نیز می تواند فعالیت خود را آغاز کرده و به یکی از پردرآمدترین افراد در این زمینه تبدیل شوند.

سخن آخر

در این مقاله به علت رایگان بودن وردپرس، مفهوم اوپن سورس و راه های کسب درآمدی توسعه دهنده های وردپرس اشاره کرده ایم. ایجاد این سوالات معمولا برای افرادی که تازه فعالیت خود را در حوزه طراحی سایت آغاز کرده اند، بسیار عادی است. پاسخ سوالاتتان را مطالعه کنید و به راه یادگیری طراحی سایت با وردپرس ادامه دهید.

Rate this post
بازدیدکنندگانی که این مطلب را مطالعه کرده اند، از مطالب زیر نیز استقبال کرده اند
دیدگاهی بنویسید
0